Vanliga frågor

Hej! Här har vi samlat svaren på de vanligast förekommande frågorna om oss och om de tjänster vi levererar. Hittar du inte ditt svar eller vill komma i kontakt med oss, tveka då inte på att maila eller ringa oss direkt på 010-330 99 55!

  • Vad ingår i en flyttstädning

    Det finns olika uppfattningar om vad som ska ingå i en flyttstädning. Vi utför städning enligt mäklarsamfundets städbeskrivning. Samt då vi städar massa lägenheter varje dag. Så utvecklar vi även listan då och då. Så att den även är mer specifik än mäklarsamfundets som kan ses som standarden.

    Ni hittar även vår checklista för flyttstädning, med vad vi utför och inte utför här.

  • Vad ingår inte i en flyttstädning?

    Det finns olika uppfattningar om vad som ska ingå i en flyttstädning. Vi utför städning enligt mäklarsamfundets städbeskrivning. Det kan vara bra att veta följande:

    • Vi tar inte bort tavelkrokar och dekaler.
    • Tak i köket tvättas inte.
    • Ej rengöring av väggar. Endast avdammning.
    • Vi utför inte tomt- eller -trädgårdsarbeten.
    • Rutorna på inglasad balkong ingår inte.
    • Persienner

    Ni hittar även vår checklista för flyttstädning, med vad vi utför och inte utför här.

  • Vad bör man tänka på innan?

    Det ska finnas elektricitet i bostaden. Glöm inte att frosta av frysen och ha kyl samt frys avstängda. Läs noggrant igenom dokument som vi bifogat vid din bokning. Våra kunder har möjlighet att välja tre olika alternativ för hur våra städare ska komma in i hemmet.

    Det ena alternativet innebär att kunden själv släpper in oss när städpasset börjar, det andra alternativet innebär att Cleaning Services kvitterar ut en nyckel från kunden. Många som har valt det senare alternativet väljer att bara ge en nyckel till underlåset och låter sedan bli att låsa överlåset den dagen städningen äger rum.

    I de fall Cleaning Services kvitterat ut nycklar har vi dem i säkert förvar med en märkning som inte går att härleda till adress eller person. Det tredje alternativet är att ni lämnar hemmet upplåst då det ändå inte finns något av värde kvar i hemmet.

  • Hur lång tid i förväg måste man boka flyttstädning?

    En vecka innan städtillfället är bäst. Men vi försöker att åta oss jobb med kort varsel med. Städningen tar ungefär en halv dag men vi vill ha hela dagen på oss.

  • Hur går det till med besiktning och garanti?

    Vår garanti har vi i 48 h efter städningen. Då kan ni kontakta oss, och få problemet åtgärdat. Kontakta oss enklast per e-post eller telefon.

  • Tillkommer det några extrakostnader?

    Vi har en inställelseavgift på 50;- Om ni bor långt ifrån något av våra kontor, så kan avgiften vara större. Vi har ett pris på 30kr/milen.

  • Är priserna för hushållsnära tjänster inkl. moms?

    Våra priser är inkl moms, och ni ser tydligt kostnaden under priser ovan i menyn.

  • Hur betalar jag?

    Ni får en faktura skickad via mail, eller till den faktura adress ni vill ha. Vi tar faktureringsavgift på 25:- för fysisk faktura.

  • Vad händer om jag glömmer öppna/lämna nyckel i tid?

    Om våra medarbetare kommer på plats och kan inte utföra sitt jobb pga kundens fel, måste vi ta betald för medarbetarnas förlorad tid. Vi debiterar två timmar på vår billigaste tariff dvs 2 x 320 = 640;- eller 320;- efter RUT.

  • Hur ofta städar ni varje hem?

    Vi anpassar oss helt efter kundernas behov och önskemål när det gäller hur ofta städningen ska genomföras. Vanligast är att man väljer att få städat en gång i veckan eller en gång varannan vecka, men det finns även de som vill ha extra rent hela tiden och därför väljer att få städat flera gånger i veckan. Vi genomför alltid ett första hembesök innan vi påbörjar en städning, i samband med denna kommer vi gemensamt med kunden överens om hur ofta och hur länge vi ska genomföra städningen, samt vilka moment som ska ingå vid varje tillfälle.

  • Hur gör man med städningen om man är bortrest?

    Om man är bortrest och inte önskar städning den veckan kan man avboka via telefon eller mejl senast 48 timmar innan städningen skulle ha påbörjats. Man kan även välja att ta städningen trots att man är bortrest, många gillar att komma hem från semestern till ett hem som är fräscht och nystädat.

  • Hur vet jag att ingenting blir stulet eller förstört under städning?

    Det går aldrig att fullt ut gardera sig mot brottslighet, men det går att minimera riskerna. Vi har valt att vara väldigt noggranna i våra rekryteringsprocesser för att i möjligaste mån undvika att fel personer anställs. Vi genomför alltid flera intervjuer och minst en provstädning med varje kandidat, och innan vi skriver några anställningsavtal kollar vi alltid personens lämplighet genom att ta in flera olika referenser från tidigare arbetsgivare samt begära in ett utdrag ur brottsregistret. På detta sätt försäkrar vi oss om att vi bara har kunnig och pålitlig personal anställd.

  • Hur mycket rutavdrag får jag göra på ett år?

    Hushållsavdraget har ett maxtak på 50 000 kr per person och år, och denna summa omfattar rut- och rot-tjänster tillsammans. Eftersom avdraget alltid är 50 procent av arbetskostnaden innebär det att man kan utnyttja hushållstjänster upp till ett värde av 100 000 per person och år. Om ett hushåll består av två vuxna personer kan de tillsammans använda hushållsavdraget för tjänster till ett värde av 200 000. Värt att poängtera är att det är ett skatteavdrag vilket innebär att man aldrig kan få mer i avdrag under ett år än vad man har betalat i skatt under samma

  • Hur vet jag om jag har tillräckligt med städutrustning hemma?

    Vi har all städutrustning som behövs och ni behöver inte lägga till någonting.